Hjemmeside opbygning – Mine erfaringer

Fra idé til launch - mine erfaringer

Denne artikel indeholder affiliate links

6-trins guide til hjemmeside opbygning: Fra idé til launch – baseret på mine erfaringer

Formålet med artiklen er at opsummere mine erfaringer, hvilket forhåbentlig kan være til glæde for andre, der sidder i samme situation som jeg gjorde, da jeg skulle til at have en hjemmeside. Forhåbentlig kan artiklen give andre mod på at prøve kræfter med hjemmeside opbygning selv. Selvom det kan være frusterende, er de erfaringer man kan få meget værdifulde, og kan senere hen være til stor nytte, når man skal vedligeholde eller videreudvikle sin hjemmeside i takt med ens virksomhed vokser. 

© VITA KORSGAARD

KAN ENHVER LAVE SIN EGEN HJEMMESIDE?

Formodentlig,

– men resultatet afhænger i høj grad af ens tekniske evner kombineret med, hvor villig du er til at søge ny viden og sætte dig ind i nye IT-systemer Det gælder for simple hjemmesider og webshops: Ved komplicerede hjemmesider, vil jeg mene, det kræver professionel hjælp. 

Er det tiden og besværet værd?

Det har det afgjort været for mig, men jeg har også en faglig/professionel interesse i at tilegne mig en bred viden og erfaring med IT-systemer (fordi jeg læser en kandidat i Kommunikation og IT). 

Du er nødt til at vurdere, om du har lignende forudsætninger og behov, eller om din tid er bedre brugt på at fokusere direkte på dit kerneområde: Din forretning og din faglighed.

6 trin: Fra idé til launch

Strategi

Bestem formålet og udform kravspecifikationer for din side

DOMæNe, HOSTING & CMS

Køb et domæne, vælg en hosting provider (lagring af dine hjemmeside filer), og vælg CMS (content management system).

DESIGN

Opbyg og design dine sider så de vises, som du ønsker, de skal se ud.

Optimering

-Bliv synligere for søgemaskiner
-Optimer billeder til web
-Bliv GPDR compliant

Evaluering

Evaluer og analyser din side for at forbedre brugeroplevelsen løbende: Før, under og efter launch!

LAunch

Udgiv og promover siden!

MIN PROCES

STEP 1: Strategien

Formålet med hjemmesiden

Det er en fordel at have et relativt klart defineret mål med hjemmesiden, fordi et klart mål hjælper til at holde en råd tråd på siden i forhold til design og navigation (strukturen).  

Jeg har over flere gange tænkt på at lave en hjemmeside, men sidste år besluttede jeg mig for at gå i gang med projektet for alvor. Mit mål har været klart defineret fra starten, og det mål har ikke ændret sig:

  • At få et online portefølje jeg kan henvise mine potentielle klienter til. 
  • Hjemmesiden skulle være mulig at udbygge og redesigne efter mit behov, og jeg ville ikke være afhængig af et mellemled i form af en leverandør.
  • Udvide mit erfaringsområde som ansvarlig for hele processen med at designe og vedligeholde siden.

Trin 2-6 i min process

Mit domæne og hosting leverandør

Jeg endte med at vælge en dansk leverandør (dog med visse servere i Tyskland) til både køb af domæne og hosting. Nemlig Nordic Way. Udover jeg fandt en leverandør med en gennemskuelig pris, prioriterede jeg serverplads på danske/europæiske servere. Det gjorde jeg, fordi jeg primært forventer danske og europæiske besøgende, hvilket kan være en fordel i forhold til hastigheden på hjemmesiden. 

Derudover foretrækker jeg leverandører der operer efter samme overordnede lovgivning som jeg selv i henhold til persondataforordningen. Dette betyder ikke, man er homesafe i forhold til at være fuldt compliant, men det er én af flere tiltag, jeg prioriterer, for at gøre det nemmere for mig selv. Det skal også siges, jeg har andre leverandører uden for EU – hertil har jeg måtte undersøge, at de var compliant og indhente nødvendige databehandler aftaler. 

SSL certifikat

Secure Sockeys Layer (SSL) er en standard sikkerhedsteknologi. Den tillader os at etablere en krypteret (sikker) forbindelse mellem en webserver og en browser.

Der er både fordele og ulemper ved at have et SSL-certifikat, men hvis du har en e-business, hjemmeside eller applikation der behandler personfølsomme data, bør du have et. 

Mange leverandører tilbyder SSL-certifikat i deres pakkeløsninger, ligesom jeg selv fik mit certifikat som en del af den samlede pakke hos Nordic WayDer er forskellige typer af SSL-certifikater, og valget blandt disse afhænger af dit behov for sikkerhed, og hvor involveret du ønsker at være.

 

CMS: Derfor valgte jeg WordPress

Jeg har i forbindelse med mit arbejde og studie arbejdet med forskellige CMS, såsom: Sitecore, Typo3, Umbraco, Weebly, Wix and WordPress.

Hvis du er mere teknisk anlagt end mig i forhold til programmering, foretrækker du muligvis ikke at anvende et CMS, men for mig har det været det absolut bedste. 

Valget af CMS bør ske i henhold til at understøtte dit sædvanlige og optimale workflow. Nogle er meget visuelle og vil foretrækker systemer baseret på ‘drag and drop’, mens andre tænker mere i bånd/kasser mv.- så overvej, hvad du foretrækker, inden du vælger.

Dermed ikke sagt, at WordPress ikke har givet mig et gråt hår eller to. I starten skulle jeg virkelig tilpasse mig måden og logikken WordPress er udviklet ud fra, men jeg er endt med at blive rigtig glad for det, da det giver mig de muligheder, jeg har brug for. Med disse kombineret med en del plug-ins til diverse formål, er jeg nået frem til en løsning der fungerer for mig!

At have det rette fokus, når man designer

Som fotograf er det vigtigt for mig, at min hjemmeside understøtter min visuelle linje med hensyn til billederne. Hjemmesiden skal understrege, at jeg forstår at tænke fotografering ind i en digital kontekst.  

Kort sagt: Jeg fokuserer på to ting, når jeg designer:

  • Brugerinterfacet / The User Interface (UI)
  • Brugeroplevelsen / The User Experience (UX) 
Hertil vil jeg lige tilføje at disse to emner udgør hele to fagområder indenfor design, og jeg går ikke ydereligere i detaljer med dem, da denne artikel ikke skal ende ud i en roman. 
 

At designe i WordPress

Der er et udvalg af gratis og betalte temaer i WordPress. Jeg fandt temaet Cenote, som det lykkes mig at tilpasse til mine behov. Generelt kan de fleste temaer tilpasses en del, men det kræver ofte at du kaster dig ud i en smule programmering i HTML og CSS.

Udover temaet gav Elementor mig flere muligheder for at bruge templates fra deres bibliotek.

 

Ting du lige så godt kan få tilpasset, så snart du starter med at designe din side 

Udover at udvikle selve indholdet til hjemmesiden og sætte det visuelt op, foretog jeg mig også en række mindre men vigtige ændringer på siden for at få den til at fremstå mere professionel: 

  • Sidetitel og beskrivelse
  • Menu 
  • Footer 
  • Logo

Min anbefaling er, at man får styr på disse ret hurtigt i processen. 

Udover at optimere brugerinterfacet og brugeroplevelsen er der et par andre ting, jeg vil gennem gå i relation til optimering af en hjemmeside.

 

SEO (Søgemaskineoptimering)

I løbet af hele processen har jeg erfaret, at jeg nok ikke bliver nogen SEO ekspert, og jeg må ærligt indrømme, at min side stadig godt kunne trænge til en kærlig hånd, hvad det angår. Dog vil jeg gerne understrege, at SEO kan have en væsentlig betydning for, hvor mange visninger din side får – og i sidste ende hvor mange henvendelser og dermed salg, du kan genere via siden.

 

Bliv GDPR-compliant

Jeg har løbende under udviklingen af min hjemmeside undersøgt og indhentet databehandler aftaler fra mine tredjepartsleverandører for at kunne forblive GDPR compliant. Der er forskellige ting, man skal være opmærksom på alt afhængigt af den type data man opbevarer, og man er faktisk forpligtet til at undersøge og underlægge sig gældende lovgivning, hvad end man er et firma eller ej. 

Et tiltag jeg eksempelvis har gjort, er at opsætte en checkbox for cookies, således jeg lovligt kan samle data til analyse af min side fra dem som samtykker til det. 

 

Billeder til website brug

Hvis du er fotograf som mig, er det ikke usandsynligt, at din hjemmeside skal indeholde mange billeder. I alle tilfælde kan det være en fordel at tilpasse billederne på sin hjemmeside i henhold til:

  • at optimere hastigheden på din hjemmeside. 
  • Forhindre/besværliggøre at andre kan stjæle og bruge dine billeder. 

Hastighedsoptimering

Billedfiler (og video) kan fylde meget og tage lang tid at loade; Ved at komprimere dine mediefiler korrekt, kan du optimere farten på din hjemmeside og ultimativt forbedre brugeroplevelsen på det område. 

 

Beskyttelse af dine billeder

Du kan aldrig 100% forsikre sig selv mod tyveri af dit indhold, men du kan godt gøre det lidt mere besværligt, at få noget brugbart ud af dine billeder fra din hjemmeside. For eksempelvis ved at eksportere dine billeder til hjemmeside brug, kan det være svært for andre at gøre brug af dem til print og stadig få et ordentligt resultat. 

Evaluering af din side

For at få en god hjemmeside er man nødt til løbende at teste sin hjemmeside, for at sikre sig at ens design er tilfredsstillende på tværs af enheder. 

Til evaluering af min side, har jeg haft flere venner og familiemedlemmer til at teste min side. I relation til test er det også en mulighed at udføre en think aloud test, hvor testpersonen skal løse forskellige opgaver og fortælle højt, hvad vedkommende tænker undervejs.

 

Evaluering efter launch (analyse) 

Når din side er begyndt at blive besøgt af brugerne, kan du begynde at generere statistikker om deres adfærd på siden. Nogle CMS har en indbygget analysemulighed, mens man kan anvende plug-ins til andre. Denne form for analyse er essentiel, hvis du har en webshop, men det kan sagtens være lige så vigtigt at benytte, hvis din side er en informationsside. Det bidrager nemlig til at få et indblik i, hvordan siden på sigt kan optimeres i forhold til design.

Sådan analyserer jeg trafikken på min side

Jeg bruger Google Analytics til denne side, fordi det er det nemmest for mig. Google Analytics giver dig mange muligheder for selv at tilpasse parametrene, hvilket fungerer godt i min situation. 

*Du skal være opmærksom på, at værktøjer som Google Analytics påvirkes af brugernes cookie præferencer.

Launch and marketing

Måden man lancerer sin side på, bør naturligvis afgøres af hvilken type hjemmeside der er tale om (igen … tilbage til ‘formål’ i ens strategi).

Jeg forberedte selv lanceringen af min side med henblik på at dele det på sociale medier. Dertil forberedte jeg forskellige opslag med forskellig tekst og billeder, således at folk der stødte på mit launch opslag på tværs af forskellige platforme ikke skulle se det præcis samme indhold.

Se eksempelvis, hvordan jeg annoncerede det på LinkedIn med direkte reference til vitakorsgaard.dk, og hvordan jeg brugte min artikel om smartphone fotografering til inddirekte at få folk ind på siden et par dage senere. 

 

Opsummering: 

Så snart din side er lanceret, handler det om at vedligeholde den, arbejde for at få trafik på den, og evaluere på den indtil den dag, du ønsker at videreudvikle den. 

Vær opmærksom på:

Design på tværs af enheder

At designe på tværs af enheder betyder i mange henseender, at designe på tværs af forskellige formfaktorer (forskellige skærme med forskellige dimensioner).

 

Design på tværs af enheder kræver også evaluering på tværs af forskellige enheder

Det er altid bedst at evaluere på tværs af enheder, når man designer ens hjemmeside, fordi en betydelig del af trafikken typisk vil komme fra andet end computere. Nemlig: Telefoner og tablets. De fleste analyseværktøjer til evaluering af trafikken på ens hjemmeside, vil give muligheden for at se, hvilken enhed siden bliver tilgået fra. 

BONUS TIPS

Nyttige ting at have styr på, når du laver hjemmeside

  • Lav back-up af din side 
  • Opdater dine plug-ins
  • Opsæt en mail knyttet til dit domæne, da det oftest vil opfattes som det mest professionelle, når dine potentielle kunder skal kontakte dig. Min er eksempelvis: Vk@vitakorsgaard.dk
– Held og lykke med at lave din hjemmeside!

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen